ONDERWEG
Snelwegen en hun omgeving staan in een Lat-relatie tegenover elkaar. Op vele plaatsen zijn ze echter zo dicht naar elkaar toe gegroeid dat ze elkaar zowaar fysisch raken.
Op zoek naar uitbreidingsruimte drukken beide tegen dezelfde ruimtelijke grens. Toch blijven ze ruimtelijk van elkaar gescheiden door bermen, geluidswallen, schaamgroen en restruimtes. Stedenbouwkundigen zijn er blijkbaar nog niet in geslaagd om de druk van beide ruimtelijke onderdelen positief-ruimtegenererend toe te passen.
Snelwegen blijven grotendeels hinder-assen binnen onze leefomgeving ondanks het feit dat we er in onze mobieler wordende maatschappij steeds afhankelijker van worden. Kan de snelweg ooit een ruimtelijke meerwaarde voor zijn omgeving vormen? Nieuwe technologieën als fluisterasfalt en stillere milieuvriendelijke wagens blijven bijdragen tot het verminderen van het hinderniveau.
Als de snelweg steeds minder hinderlijk wordt, hoeft hij niet langer van zijn omgeving afgescheiden te worden. De studie gaat ervan uit dat de LAT-relatie tussen snelweg en omgeving kan uitgroeien tot een eigen volwaardige ruimtelijke entiteit.